onsdag 2 februari 2011

En annan Duchamp

Jag vet ingenting egentligen om Suzanne Duchamp-Crotti, syster till Marcel. Jag hittade henne av en slump för några minuter sedan. Fyra syskon, av sex, blev konstnärer. Och Suzanne verkar vara minst känd av dem. Hon levde mellan 1889-1963.

Målningen Intimite. Den röda varma och ombonade enkelheten i rummet. Två personer, mor och dotter (?) som ser ut att vara nära men ändå med ett visst avstånd mellan sig. Den äldre sitter i en fåtölj och syr något. Den yngre sitter på golvet lutad mot en säng och är med. Kanske lite uttråkad men vill hålla sig i närheten.
Bilden berättar något om mig. Jag identifierar mig med den lilla flickan som gärna håller sig i närheten och anförtror sig till någon vuxen. Kanske hellre än att leka med andra barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar